Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

 

Hva er Eyeflow og hvordan påvirker det konverteringen?

Ole Heintz

Leder Brukeropplevelse & CRO, PearlConvert

Kontakt oss

Eyeflow handler om hvordan øynene til brukeren skanner over en webside. Når vi ser på en nettside leser vi ikke all teksten fra venstre til høyre som man leser en bok, men øynene går på kryss og tvers av nettsiden for å danne seg et inntrykk av siden og finne det man leter etter. Eyeflow i konverteringsoptimalisering handler om å prøve å lede brukernes øyne dit man vil at de skal se.

På kryss og tvers

Illustrasjonen viser hvordan øynene typisk vil bevege seg for en bruker som kommer inn på en ny side. Dette er helt vanlig og de aller fleste av oss skanner nettsider på denne måten, men utfordringen dette medfører når man jobber med konverteringsoptimalisering er at det er viktig å få brukeren til å få med seg de viktige elementene på de få sekundene han bruker på å vurdere om siden er relevant og gir verdi for ham.

Dersom brukeren ikke får med seg f.eks. Call-to-action innen få sekunder, synker konverteringen som regel ganske dramatisk.

Hvordan kan vi påvirke eyeflow?

Det finnes teknikker vi kan bruke for å påvirke hvordan brukeren skanner nettsiden, og dermed bruke dette for å øke konverteringen. 

Et godt eksempel er at mennesker har en tendens til å prioritere blikket på øyne, og spesielt øyne som ser tilbake på oss. Derfor vil et stort bilde av en person som stirrer tilbake på brukeren ofte være noe av det første han legger øynene på. Men vi mennesker er også flokkdyr, og implikasjonen av dette er at om vi benytter et bilde av person som ser i retningen av området der Call-To-Action befinner seg, har flere A/B-tester vist at dette øker konverteringen. Altså: Ser vi et bilde av en person som titter på noe, titter vi også i den retningen.

Et annet godt eksempel er bruk av piler, som er intuitivt for de fleste av oss. A/B-tester har vist at piler som f.eks. på en landingsside peker mot skjemaet som skal fylles ut, har høyere konvertering en piler som peker på produktet eller andre steder. Øynene våre følger altså pilene.

Til slutt vil jeg dra frem CRAP-prinsippet i design (Contrast, Repeating, Alignment, Proximity) som er de 4 viktige påvirkningsfaktorene for design på brukervennlighet. F.eks. er det veldig vanlig at Call-To-Action-knapper har høy kontrast i forhold til andre elementer på siden, og det er ikke tilfeldig. Øyet dras mot kontraster, og det er lettere å se f.eks. en knapp som har en helt annen farge enn resten av siden, enn en som har samme fargetema.

 

Kjør A/B-tester for å eksperimenter med eyeflow

Det kan være mye å hente på konverteringen ved å teste ut noen hypoteser om eyeflow. Er dette snakk om konvertering med mye verdi er det kanskje verdt å ta en brukertest med Eyetracking for å se hvor brukerne faktisk titter på dagens nettside også. I verstefall overser de alle de viktige elementene.

Populære meninger.

Brukervennlighet i digital handel - ecommerce | PearlConvert

Vi vet da alle forskjellen på en brukervennlig applikasjon og en som ikke er det. PearlConvert viser at det ligger mer i brukervennlighet enn det man tror.

Kognitive snarveier i brukeropplevelsen | PearlConvert

I denne artikkelen forklarer CRO-leder Ole fra PearlConvert litt om kognitive snarveier i UX-design, og hvorfor det er noe man må tenke på når man designer.

Tekst og bilder som konverterer best på nett | PearlConvert

Konverteringsoptimalisering handler også om innhold. Både tekst og bilder. I denne bloggen forteller CRO-leder Ole fra PearlConvert hva som skaper konvertering.

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!