Convert blir en del av Pearl Group Les mer

Økte omsetningen med 46% som en følge av plattformbytte

Markus Sæther

CCO, Convert

Kontakt meg

"Det høres bra ut, men alle byråer sier at de er flinkest, har den beste teknologien og kan vise oss et referansecase" fikk vi høre av en potensiell kunde nylig. Det var triggeren som fikk oss til å ville finne ut, "hva er de konkrete resultatene vi har vært med på å skape for samtlige nettbutikker vi har utviklet?" 

Visjonen vår “Vi skal lage Norges (kanskje verdens) beste nettbutikker”, handler om nettopp dette. Å skape den beste nettbutikken for våre kunder handler ikke om bits og bytes, eller koding av prisvinnende javascripts. Det handler om hvilke resultater nettbutikken skaper.

Vi tror på det at om våre kunder er fornøyde, nettbutikken selger over all forventning, eCommerce-teamet stråler av glede, sluttkundene sender kun ros til support og Administrerende direktør gir deg high-fives i kaffepausen - ja, da er vi fornøyd med jobben vi har gjort.

 

Våre kunder økte omsetningen med 46% som følge av plattformbytte


For å finne hvilke resultater vi faktisk skaper for våre kunder, analyserte vi samtlige Magento-nettbutikker vi har lansert for våre kunder de siste 2 årene som hadde en nettbutikk fra før. Ved å kun se på faktorene som faktisk betinges av et plattformbytte (se forklaring på utregning lenger ned) var tallenes tale klar:

I gjennomsnitt økte våre kunder...

  • Omsetningen med +46%

  • Konverteringsraten med +42,4% totalt

  • Handlekurvstørrelsen med +2,8%

  • Organisk trafikk med +28,5%

Disse tallene tar altså ikke med økning i markedsføring, aktivitet i sosiale medier osv. - effekten av slike aktiviteter vil komme i tillegg til tallene over. 

 

Hvordan skaper vi resultatene?
 

De fleste kundene våre kommer fra andre store nettbutikkleverandører, og de fleste nettbutikkene er andre- eller tredjegangskjøpere av nettbutikkplattformer. Vi tror derfor at resultatene vi skaper handler om mindset.

Vi mener at vår jobb er å skape resultater og optimalisere salg, fremfor å se på oss selv om en ren leverandør av teknologi. Vi mener selvsagt at teknologien og løsningene skal være av eksepsjonell kvalitet - men teknologien i seg selv er ikke målet - det er resultatene som løsningene skal skape for våre kunder.

Dette er også grunnen til at vi alltid spør kundene våre om å måles etter resultatene den nye nettbutikken skal skape. Og hvorfor vi spør hvorfor kunder handler hos dere, hvilke KPIer prosjektet skal ha for salgsøkning, eller hvordan dere skal jobbe målrettet med å få ned bounce raten.

Gjennom lang erfaring innen brukertesting med eyetracking, kjøpsatferdanalyse og A/B-testing har vi opparbeidet en unik spesialkompetanse onm hvordan man skal optimalisere nettbutikker for salg ved å ta utgangspunkt i den unike brukeratferden. Det er dette som skaper resultatene vi ser over.

 

Slik er utregningen gjort


Vi har sett på samtlige av nettbutikkene vi har lansert de siste 2 årene, så fremt disse hadde en eksisterende nettbutikk fra før og Google Analytics. Her sammenlignet vi tallene 4 måneder før og 4 måneder etter lansering av ny nettbutikk. Utregningen er gjort ved å se på endringen i organisk trafikk, konverteringsrate, og handlekurvstørrelse - men kun den delen som kommer fra organisk trafikk. Produktet av dette utgjør endringen i omsetning som en følge av plattformbytte. 

Tallene tar altså ikke høyde for økt trafikk, og i gjennomsnitt har våre kunder økt omsetningen med mer enn de 46%.  

Tallene tar heller ikke høyde for eventuelle barnesykdommer ved ny plattform, og innkjøring av nye arbeidsrutiner internt i organisasjonen. De fleste av våre kunder økte derfor omsetningen ytterligere i månedene etter analyseperioden.

Populære meninger.

Convert Group sertifisert som Great Place to Work bedrift

"Culture eats Strategy for breakfast" heter det vist. Derfor er vi utrolig stolte av å kunne kunngjøre at Convert Group nylig er blitt sertifisert som en Great Place to Work bedrift.

Adobe Magento kåret til Leader av Gartner

Valg av riktig E-commerce platform er en sentral beslutning for alle selskaper om ønsker å lykkes med digital handel. Landskapet kan fremstå uoversiktelig, med Nordiske, Europeiske og Globale alternativer.

Dette må du huske til Black Friday

Vi forventer at årets Black Friday periode vil overgå alt vi har sett tidligere. Netthandelen i Norge er opp 30% hittil i år, og effekten av de pågående kovid-19 tiltakene vil i sum føre til at din Black Friday kampanje i år vil overgå tidligere år.

Våre tjenester

Vi bistår dere med strategisk rådgivning rundt digital handel, teknologi og digital forretningsdrift.

Vi leverer digitale handelsplattformer, PIM & DAM, integrasjoner, søk, personalisering m.m.

Vi leverer tjenester rundt UX-design, CRO, brukerundersøkelser og optimalisering.

Vi hjelper dere med forvaltning av digital handel fra applikasjonsforvaltning og support, til utleie av eCommerce Manager.