Tekster som konverterer: Hvordan få flere til å trykke på knappen?

Ole Heintz

Leder Brukeropplevelse & CRO

Kontakt meg

Konverteringsoptimalisering handler ikke bare om knapper, skjemaer og flyt. Det handler også om innhold, både tekst og bilder. I denne bloggen skal jeg skrive litt om hvilket tankesett man bør ha når man skal skrive tekster som skal konvertere.

Vi er ikke tekstforfattere i Convert, og skal du male et fengslende bilde med ord anbefaler vi noen som er det. Men tekster i et konverteringsperspektiv kan vi ganske mye om, og ofte handler dette om å forstå hva man faktisk prøver å kommunisere for å skape handling.  Det handler om å slutte å tenke systemorientert, og begynne å tenke brukerorientert. Hva er det brukeren vil ha?

“Send inn”

Har du sett den teksten på en knapp noen gang? Eller kanskje “Submit” eller “Registrer”? De florerer over hele nettet, og er et naturlig valg for de som har en systemorientert tankegang. For ved å trykke på knappen så sender du jo inn noe, eller registrerer noe i en database. Så for en utvikler er det den naturligste teksten i verden. Men det er ikke systemet eller utvikleren vi prøver å overtale til å klikke på knappen….

 

La oss ta et lite case

For å se dette fra brukerens perspektiv må vi forstå hva brukerens motivasjon egentlig er, og hvilken verdi brukeren søker. La oss se på et fiktivt eksempel: en nettbutikk som selger trendy moteklær, og la oss fokusere på registrering til nyhetsbrevet som ligger i bunnen av siden.  Hva bør det stå på knappen ved siden av feltet for e-postadressen?

En systemorientert knapp ville hatt teksten “Registrer” eller “Send inn”, men la oss prøve å løfte det opp til neste nivå. Hvorfor vil en hypotetisk bruker registrere seg for å få nyhetsbrev fra en motebutikk?

Svaret er garantert ikke for å bli spammet med masse e-post om alle mulige slags produkter.  En mer naturlig motivasjon kan kanskje være at brukeren ønsker å følge med på nye motetrender, og få relevante tilbud som er tilpasset henne?  En bedre tekst på knappen ville kanskje derfor vært “Få de beste tilbudene og nyheter om motetrender”.

Når vi først er inne på dette eksempelet, kan vi jo også se på tittelen som i de alle fleste tilfeller ville vært “Meld deg på nyhetsbrev”. Igjen, det likner litt på “registrer” ikke sant? Kanskje en bedre tittel ville vært “Ikke gå glipp av et godt tilbud” eller “Hold deg oppdatert på motetrendene”?

Jo nærmere budskapet klarer å komme brukerens reelle motivasjon, jo tydeligere er verdien for brukeren, og mer sannsynlig at han gjennomfører handlingen. Altså går konverteringen opp.

Derfor anbefaler vi ofte at når man skal lage en tekst til en tittel eller en Call-To-Action-knapp at man tar utgangspunkt i ordet “få”. Teksten burde handle om hva brukeren får ut av å trykke på knappen, ikke hva knappen rent teknisk gjør.

Populære meninger.

Convert Group sertifisert som Great Place to Work bedrift

"Culture eats Strategy for breakfast" heter det vist. Derfor er vi utrolig stolte av å kunne kunngjøre at Convert Group nylig er blitt sertifisert som en Great Place to Work bedrift.

Adobe Magento kåret til Leader av Gartner

Valg av riktig E-commerce platform er en sentral beslutning for alle selskaper om ønsker å lykkes med digital handel. Landskapet kan fremstå uoversiktelig, med Nordiske, Europeiske og Globale alternativer.

Dette må du huske til Black Friday

Vi forventer at årets Black Friday periode vil overgå alt vi har sett tidligere. Netthandelen i Norge er opp 30% hittil i år, og effekten av de pågående kovid-19 tiltakene vil i sum føre til at din Black Friday kampanje i år vil overgå tidligere år.

Våre tjenester

Vi bistår dere med strategisk rådgivning rundt digital handel, teknologi og digital forretningsdrift.

Vi leverer digitale handelsplattformer, PIM & DAM, integrasjoner, søk, personalisering m.m.

Vi leverer tjenester rundt UX-design, CRO, brukerundersøkelser og optimalisering.

Vi hjelper dere med forvaltning av digital handel fra applikasjons- forvaltning og support, til utleie av eCom Manager.