Hva er forskjellen mellom Magento Open Source og Adobe Commerce?


Adobe, et av verdens største programvareselskap kjøpte i 2018 opp ecommerce plattformen Magento, i dag har vi to varianter av den populære plattformen, Magento Open Source og Adobe Commerce, men hva skiller egentlig de to fra hverandre? 

 

Making every moment personal, and every experience shoppable 
 

Oppkjøpet av Magento gjorde at Adobe ikke lenger bare var en markedsledende aktør innen kreative verktøy for å skape unike brukeropplevelser, nå var de også ledende innen digital handel. Resultatet av at de to gigantene fant sammen er en mer holistisk tilnærming til dagens digitale verden, med en felles visjon “making every moment personal, and every experience shoppable”

For Magento som siden oppstarten 10 år tidligere primært har vært kjent som en gratis open-source plattform så markerte oppkjøpet et taktskifte hvor man økte utviklingstakten ytterligere og lanserte en rekke innovative løsninger, men hvor disse i større grad kun er tilgjengelig i den lisensierte versjonen av plattformen, Adobe Commerce. 

 

Lisens


Magento er gratis og tilgjengelig for alle, for å kunne ta i bruk Adobe Commerce så må man inngå en lisensavtale direkte med Adobe. Lisensen omfatter bruk av programvaren og tilgang på nye oppgraderinger, i tillegg til teknisk support fra Adobe, drift av løsningen som Cloud-tjeneste (se nedenfor) og egen Customer Success Manager. 

 

Cloud 


Med Adobe Commerce så har man to alternativer, man kan velge å kjøpe lisensen som “on-premise”, da må man på samme måte som om man velger Magento inngå en avtale med en ekstern hostingleverandør, som for eksempel Convert. 

Alternativt kan man velge Adobe Commerce Cloud, da kjøper man både lisensen og drift som en felles tjeneste. Da vil ikke Adobe kun ta ansvar for plattformen isolert, men en større del av teknologistacken. Adobe gir deg en oppetidsgaranti på 99,99% og man har valget mellom Amazon AWS og Microsoft Azure. Det følger også med flere tjenester for å øke hastighet, stabilitet og sikkerhet. Les mer om Adobe Cloud-tjenesten her



Datastyrt produktanbefalingsmotor 


Adobe Commerce har en produktanbefalingsmotor basert på Adobe Sensei som bruker AI og maskinlæring for å analysere store mengder besøksdata. Analysen av denne dataen, i kombinasjon med produktkatalogen din gjør det mulig å skape mer relevante, engasjerende og personlige kjøpsopplevelser for kundene dine, helt automatisk. 

Les mer her om produktanbefalingsmotoren fra Adobe. 

 

Page Builder CMS


Adobe Commerce har et bedre verktøy for innholdsproduksjon enn det Magento har. Med Page Builder så har du et brukervennlig CMS som lar deg lage innholdssider for kampanjer, eller produkt og kategorisider. Med drag-n-drop er det enkelt å lage nye innholdssider eller gjenbruke maler fra tidligere. 

En fordel ved å bruke Page Builder er at det er tett integrert med øvrig funksjonalitet i Adobe Commerce, som å bruke media for å lage mer engasjerende innhold eller knytte relevante produkter med innhold for kjøpsutløsende effekt. 

Du har også tilgang på Content Staging som lar deg skape, forhåndsvise og tidsstyre publiseringen av oppdateringer som omfatter innholdssider, prisregler, kampanjepriser, produkter og kategorier. I tillegg til å gi deg et oversiktlig dashboard så du alltid har kontroll på hvilke kampanjer og oppdateringer som er planlagt fremover. 

Les mer om Page Builder
 


Personalisering 


Ved å bruke kundesegmentering i Adobe Commerce så bruker du kundedata for å skape mer relevante og unike kjøpsopplevelser. 

Først skaper du et kundesegment basert på relevante data du har om registrerte kunder eller besøksdata fra gjester. Når du har satt regler for hvilke karakteristika som kjennetegner kundene du ønsker å nå så velger du hvilke initiativ som skal gjelde for disse kundene. Det kan være visning av innhold, kampanjer, prisregler og liknende. 

Eksempelvis kan du velge at alle kunder som enten har handlet for mer enn X-sum tidligere og som enten har produkt A i ønskelisten sin, legger produkt B i handlekurven sin eller som har sett på produkt A innen dato fra-til skal se et kampanjebanner for produkt A på forsiden og få 10% rabatt på produkt A neste gang de er i nettbutikken. 

Siden kundesegmentene i Adobe Commerce er dynamiske så vil de alltid oppdateres, så nye kunder kan gå inn og ut av ulike segmenter automatisk. Du kan også både generere rapporter og eksportere lister med kunder som tilhører de ulike kundesegmentene.  
 


Merchandising 


Innen retail så er merchandising, altså alle tiltak butikken gjør for å markedsføre, optimalisere vareplassering og selge produkter til kunder som kommer inn i butikken en egen kunstform. De samme prinsippene gjelder naturligvis innen digital handel og Adobe Commerce har en samling av verktøy du kan bruke, blant annet Visual Merchandiser. 

Overraskende mange glemmer kunnskapen de har fra retail når de går digitalt, dermed får du kategorisider som lister opp produkter alfabetisk, numerisk eller tilfeldig, med Visual Merchandiser så kan du bruke drag-and-drop for å gi et produkt høyere plassering på kategorisiden og dermed økt synlighet. 

Eller enda bedre, du kan opprette regler som endrer plasseringen av produktene dynamisk, på den måten kan du booste synligheten til prioriterte produkter slik at kundene dine ser den nyeste Jo Nesbø romanen umiddelbart innen krim, i stedet for å irritere kunden ved å utsette de for uendelig scrolling og tape de til konkurrenten. 

 

Live Search


Adobe Commerce har et raskere, smartere internt søk enn det som følger med som standard i Magento. Søkeløsningen er basert på Adobe Sensei AI som bruker kunstig intelligens og maskinlæring for å analysere store mengder besøksdata og på den måten gi et lynraskt, mer relevant og intuitivt søk. 

I tillegg til å gi mer relevante og personlige resultater basert på analysen av sanntidsdata og automatisering av typiske manuelle prosesser så har man også muligheten til å tilpasse søket for ytterligere optimalisering. Det kan være at du ønsker å opprette regler som booster synligheten til visse produkter, nedprioriterer noen eller som kun skal være aktive innen en viss tidsperiode eller ved konkrete hendelser for å bare nevne noe av hva du kan gjøre. 

Les mer om Adobe Commerce Live Search

 

B2B-funksjonalitet 


Adobe Commerce er utnevnt som Leader innen B2B av Forrester Research og ca 40% av kundene er enten B2B-aktører eller hybrider (B2B & B2C). I Convert så arbeider vi med en rekke B2B-aktører og majoriteten av disse bruker Adobe Commerce, nettopp på grunn av plattformens fokus på å innfri et bredt spekter av B2B-spesifikke behov som få eller ingen konkurrenter har muligheten til å levere som standard funksjonalitet. 

For å lykkes med B2B innen digital handel handler det om å takle behov og kompleksitet som ofte er mer krevende enn B2C. Mangelen på gode B2B-spesifikke plattformer har holdt B2B-aktører tilbakeholdne og for de få modige som har satset på tross av risikoen så har behovet for skreddersydde løsninger vært regelen, ikke unntaket. 

Les mer om Adobe Commerce B2B-funksjonalitet

 

Her er noen få utvalgte B2B-spesifikke funksjoner i Adobe Commerce:
 

  • Kundespesifikke produktkataloger og priser som speiler unike avtalevilkår

  • Seller-assisted shopping gjør at account managere kan registrere ordre for sine kunder 

  • Håndter forespørsel av tilbud for kunder, send de tilbud, gjør forhandlingen av tilbud og konverter til ordre når avtalen er i boks, helt digitalt!

  • Skreddersy kjøpsopplevelsen for dine ulike kunder, merkevarer, partnere eller geografiske områder med multi-site støtte 

  • Bedriftskontoer med flere innkjøpere organisert etter bedriftens struktur

  • Med bedriftskonto så kan kunden selv ha kontroll over de ulike rollene og tilgangene man gir ansatte internt 

  • Automatisert prosess for godkjenning av ordre basert på egne regler 

  • Quick-order funksjon som gjør innkjøp med mange ordrelinjer mer effektivt

  • Mulighet for å laste opp bestillingsskjema for registrering av innkjøp 

  • Gjennomfør kjøp basert på tidligere ordre

  • Lagrede handlelister gjør det enklere å selge og gjøre innkjøp 

  • Support for punchoutløsninger 

  • Personaliser innhold og kampanjer til hver enkelt kunde 

Dette er et omfattende tema, så vi anbefaler at dere tar kontakt for å booke en demo

 

Fordelsprogram og lojalitet


Adobe Commerce gir deg muligheten til å lage unike fordelsprogram for dine kunder som driver engasjement og lojalitet. 

Funksjonaliteten baserer seg på et poengsystem hvor man bestemmer hvilke ulike aktiviteter som genererer poeng og så har sluttkunden mulighet til å opparbeide poeng, se poeng saldoen på min side og bruke poeng ved kjøp. 

Les mer om Adobe Commerce fordelsprogram og lojalitet

 

Business Intelligence 


Med Adobe Commerce så får du tilgang på et Business Intelligence verktøy som gir innsikt i konkrete nøkkeltall og analyse av din digital handel. Du kan gå fra et enkelt dashboard med standardrapporter til en cloud basert hub som lar deg aggregere data fra flere kanaler og systemer slik at du enklere ser helheten, fremfor fragmenter fra isolerte datakilder. 

Les mer om Adobe Commerce Business Intelligence

Fortsatt usikker på forskjellene?

 

Ja, det er ikke lett! Valg av ecommerce plattform er et tema det er vanskelig å lese seg opp, ta gjerne kontakt for å booke en demo eller få svar på spørsmål du har i forhold til valg av plattform. 

Vil du vite mer?

Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!

Kontakt Markus

Vi bistår dere med strategisk rådgivning rundt digital handel, teknologi og digital forretningsdrift.

Vi leverer digitale handelsplattformer, PIM & DAM, integrasjoner, søk, personalisering m.m.

Vi leverer tjenester rundt UX-design, CRO, brukerundersøkelser og optimalisering.

Vi hjelper dere med forvaltning av digital handel fra applikasjons- forvaltning og support, til utleie av eCom Manager.